Csak indulj neki a Túlélők Földjének egy göcsörtösszárú kőhegyű lándzsával a kezedben, és meglátod: olyan szörnyekkel és torz teremtményekkel találkozol majd, melyek még a legvadabb rémálmaid szereplőit is felülmúlják. Persze némi áldozat árán, hamar rá fogsz jönni melyik ellen mi a megfelelő taktika.
Szerkesztőség: honlap@beholder.hu Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci) Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5) Ha hibát találsz a honlapon: Írj nekünk!
Ősök Csarnoka lapelemzés
Először is a ikonról, ami most jelenik meg először, de a definíciója természetesen a téli nagy kiegészítőben is benne lesz:
úgy gondoltuk, egységesítjük a repül/aktívan jön játékba kifejezéseket, egyben ki is emeljük a szövegből. Jó lett volna, ha kezdettől így van, de pár év múlva legalább már így lesz.
Ez egy stilizált szárny, azt jelenti, hogy a lap aktívan jön játékba, és minden, ami repülésre hivatkozik, az is működik rá. De nem jelenti, hogy fizikailag szárnya lenne az adott lénynek vagy pláne épületnek. A továbbiakban erre az ikonra fogunk hivatkozni, ha ilyen lényekről vagy épületekről beszélünk.
Azért helyezkedik el 2 oldalt, hogy feltűnőbb legyen, és mert középen sokszor nincs hely, pláne egy nagyobb ikonnak.
Ezek után lássuk a lapokat!
A mágus ujja (8): Tisztázandó: 9-est adok azokra a lapokra, amelyek egy életképes koncepcióban a 'biztos, hogy beraknék hármat' kategóriába tartoznak. 8-ast adok azokra, amelyek egy adott koncepcióban jól használhatók, de nem biztos, hogy beraknék hármat, vagy van valamilyen apró gond vele szerintem. 10-est adok a 'majdnemminden koncepcióba azonnal hármat bele' lapokra (amilyen most az Erős ereje, a Cselvetés vagy a Kyorg tudás) - de ilyen szörnyszülöttek ;) remélhetőleg nem születnek. 10-est adok a többféle koncepcióban igen jól használható lapokra is.
A mágus ujja galetkibe jól illik, a színe is jó, amit csinál, az ugye egyértelműen erős. Az egyetlen pici gond vele, hogy az ellenfél kezdése esetén az első lapjaira nem lesz jó, illetve ha leszedik a követőt, akkor picit drága. Emiatt kettőt javaslok belőle. A köd nagyon hasznos főleg akkor, ha nem húztunk galetkit. A többi ködös galetkivel és testrésszel (pl. Gümőfejű Ottó később) kreatívan variálhatjuk a játékot. Sok varázslattal operáló paklik ellen, pl. cantrip testrészekkel, jó lassításként működhet.
Gáncsoló farok (7): Inkább side-ba raknám, vagy alapból egyet, ha befér a sárga a galetkibe (speciel én a Varázslatos Mirellát kedvelem). Elsősorban pörgős (pl. dal, tárgy) paklik ellen lehet jó. Horda ellen problémás, hogy galetkire kell tenni, ami az első körben nem egyszerű. Lehet, hogy Baltazárt kéne használni? Lásd majd még a Spóránál.
Az ősmágiája akkor kezd csak működni, ha a követőt kikapcsolják vagy leszedik, de tapasztalataim szerint a leszedés elég gyakori. (ezért érdemes minél hamarabb ütő lényt lerakni az asztalra).
Gümőfejű Ottó (9): Amikor a galetkikkel játszottam, ebből a 3 lapból akartam minél többet látni az első körben: Rynthus (lehetőleg Lávaköpettel), Spóra és/vagy Gümőfejű Ottó. Galetki követővel (ugye nem kell mondanom, hogy azzal játszunk?) egyért jön, nehéz counterelni, dobat, drágítja az ellenfelet, és még valamit üt is, tökéletes. Jó, a torzszülötteket nem drágítja, de a mi Spóránkat sem. A játék későbbi részében, ha a drágítás már nem tűnik erős opciónak, a ködös képességével cserélhetjük pl. A helytartó csápjára (egyet vagy kettőt mindenképp javaslok abból is, nagyon durván mindent tud!).
Holdlátó vérkutya (7): Itt az első nem-galetki lap (4 ilyen is van a Zénben, plusz Mer-gah, mint határeset). Először is tisztázzunk 2 dolgot: korábbi verziójához hasonlóan ez is csak asztalról gyűjtőbe kerülésnél működik, és nem számít húzásnak, azonban keresésnek igen. "keresés még az is, ha a paklimból, vagy annak x lapjából (és x akár egy is lehet), vagy a kiegészítő pakliból a saját döntésem szerint, vagy valamilyen feltétel alapján vehetek kézbe lapokat, vagy rakhatok ki az asztalra, a gyűjtőbe vagy a pakli tetejére."
Sok asztalon maradó lappal, elsősorban lényekkel játszó paklikba tudnám elképzelni, pl. vérfarkasosba (nekron nincs ugyan benne, szóval a Lassan járjasba nem tökéletes), Börtönbe, Halhatatlan lényesbe (rá ne pazaroljuk az életjelzőt :) ). Ha mondjuk a paklink kétharmada asztalon maradó lap, gyakorlatilag biztos (99%), hogy legalább 1 lapot be fog dobni nekünk a játékba, de a 2 lapra is van kb. 96%. Lehet persze kombózgatni, hogy magunk leszedjük, de azért üt eleget ahhoz, hogy az ellenfelet is zavarja előbb-utóbb. Akár egy Leah hordába is be lehet tenni egyet (igaz, a 2 VP oda drágácska) stabilizálni kicsit a paklit, ha az első roham kifulladna.
Kamdemu (9): galetkibe ez is nagyon alap. Az, hogy egyért jön és ősmágiás, nagyon sokat jelent követőleszedés ill. drágítás + Átkozott követő ellen. (Mostanában jellemző az Átkozott követő mind Bűvös erdők, mind Lassan járj mellé.) Ha leszedték a követőnket, maga is egész jól üt, pl. egy vele előkeresett Lávaköpettel pontot is tehet a meccs végére. Ha nem sikerült elég sok Rynthust, Lávaköpetet, Gümőfejű Ottót húzni, már pattanhatnak is elő a pakliból (sajnos, a Spóra nem). A kereséshez használt galetki ill. testrész a gyűjtőből semmizésként működik, emiatt, ha csudajó kezünk van, érdemes akár ugyanazt a lapot kikeresni vele, mint amit eldobunk. Kicsit olyan a képessége, mint a köd, bármiből lehet bármi, csak nem kerül VP-be és nem lehet counterelni. Aki jól ismeri a pakliját, mindig előránthatja a legkedvezőbb lapot. Arra vigyázzunk, ha előtte ködöztünk, már ne akarjuk használni a képességét, de ez tapasztalataim szerint ritkán fog előadódni.
Korlátozás (9): A Zén legjobban várt lapja, híre messze megelőzte ;). Az erejére inkább 8-ast adnék, de a kreatív felhasználási lehetőségek, és a játék formálása megért +1 pontot. Az ellenfelet nyilván annál jobban zavarja, minél több lappal kezd, ill. minél inkább szeretné pörgetni a pakliját. A saját szempontunkból a kevés lapot pl. gyűjtőgenerálással és onnan való játékkal tudjuk a legjobban kompenzálni. A másik lehetőség (ami kevésbé jó szerintem), hogy hasonlóan a Bilincses paklikhoz, olyan lapokkal játszunk, amik mindig jól jönnek. Az egy-két lapot dobató kártyák is felértékelődnek ebben a környezetben.
Ami nagyon érdekes ennél a lapnál, hogy magát a játékot is megkavarja, folyamatos plusz döntést jelent, hogy húzás után a kezünkben levő lapokból melyeket tartsuk meg (ez sajnos persze lassítja is a játékot), ez a jó játékosoknak kedvez. Biztos vagyok benne, hogy sokan, sokféle pakliban fogják kipróbálni ezt a lapot. Előnye még, hogy nem kell nagyon speciális irányba elvinni a paklit, tehát ha kikapcsolják, akkor sem elveszett a koncepció, és még laphátrányba sem kerülünk. Megjegyzés: ha mindkét játékosnak több, mint két lapja van (pl. a játék elején), akkor te, mint a Korlátozás gazdája, dönthetsz úgy, hogy előbb az ellenfél dobjon, ezzel is plusz információhoz jutva.
Mer-gah (8): Alapvetően side lap, annak viszont nagyon erős és sokféle pakli ellen jó. Elsősorban a sok lénnyel ütögető koncepciókat fogja zavarni, gondoljunk csak Leah, Chara-din vagy Raia követőjére, avagy egy Lassan járjas hordára. De nem örül neki a Molluszk sem, vagy a csontos pakli. Kikapcsolhat gonosz kis kombókat, mint a magzatos, vagy akár egy Morgan átkozott ajándéka egy Bűvös erdőben. Ha lényes a környezet (pl. Veszélyes faj verseny), akkor használnám alapból is. Ha pedig két ilyen lejön, az ütő lények annyira lecsoffadnak, hogy a 2 Mer-gah gyakorlatilag önmagában megoldja a helyzetet, az élettel védve a korai pusztulástól.
Rothadó borzalom (9): A mérgező pakli már régóta a 'majdnem működő' paklik közé tartozik, ez a kis finomság ill. a novemberben jövők remélhetőleg átlendítik a 'simán hoz 6/4-et, de akár nyerhet is' kategóriába (a követőjük pl. máig remek). A Rothadó borzalom sokak kedvence volt, nagyon gonoszul bánik az ellenféllel, csak már picit elavult. Ezért sokat nem is kellett tuningolni. A méregjelzők tetszés szerinti csökkentgetése már nála is nagyon hasznos, de jönnek majd más mérgező srácok is, akikkel kombózható. Szóval mérgező pakliba tuti hármat rakjatok, kár hogy a színe nem Sheran, de ez már így alakult.
Spóra (9): Egyértelműen 3 kell a galetki pakliba. Első körben egy galetki mellé kirakva egyből van 2 potenciális izmunk, ami a második körre néggyé duzzad, a követőleszedés máris a bátrak sportja (vagy Pontacóé). Termelik a VP-t a kis spóra gyerekek, ha kell tartják az őrposztot, és úgy hízlalják a galetkiket, hogy öröm nézni. Egyszersmind a laputánpótlás is biztosítva az izmok miatt (jó, kivéve Bilincs és Börtön).
Adódó kombó: Kronopókkal végtelen spóra (csak aztán győzzük tokenlappal), azt egy galetkire rakva végtelen sebzés. Baltazárral első körben kijöhet, de azért az 3 lap. Mindamellett érdemes megfontolni, hogy a galetki pakliba berakjunk Kronopókot (új), úgyis vannak nem aktívan jövő galetkik is. Sajnos, Ottó drágítja és nem tudjuk kikeresni Kamdemuval. Más pakliba is berakható a Spóra, ahol sok lényt szeretnénk, de azért az igazi erejét galetkikkel mutatja meg. Volt régebben egy Morq Fan Goros pakli, ami Kronopókkal és Üsző, a kidobóemberrel működött, abba tökéletes lenne, mivel Üsző is galetki.
Összességében úgy látom, az új lapokkal, a követővel és a közelmúlt javarészt már említett tápjaival (ill. vannak, akik a Kővéváltoztató csápra esküsznek) egy életképes galetki pakli rakható össze, amivel jó eséllyel vehetjük fel a versenyt gyakorlatilag bármilyen paklival. Azért drágítás ill. szanaszét counterelés ellen még készüljünk side-ból is.
Tárogató (7): Bevallom, ezt a lapot csak egyszer láttam működni, az világos, hogy nagy meg üt meg igen nehéz leszedni. Gyakorlatilag 1 VP-ért jöhet mindig újra, hiszen a másik álomjelző leesik magától az előkészítő fázisodban. Jó kis kontroll lény lehet ezek alapján, ha a kéket újra elkezdik jobban használni. Trok Rakont azért jobbnak érzem, de az egy spoiler ;). Fókuszba is kiváló lehet, ha valaki azzal próbálkozna, csak jöjjön létre. Az álomjelző leszedegetős képessége pont kikapcsolhatná az ellenséges Álomvilág hatását, csak kár, hogy azt kétszer, míg ezt egyszer használhatod körönként.