Zarknod visszatér lapelemzés (1. rész)
Mielőtt belevágnánk a pontozásba, érdemes egy-két szót ejteni az értékelési skáláról, hiszen nem árt kontextusba helyezni a várható pontokat.
- 10 pont - Megkerülhetetlen versenyspoiler, amely több top pakli alapja lesz
- 9 pont - Kiemelkedő lap, sok helyre befér majd, vagy győzelemesélyessé tesz egy koncepciót
- 8 pont - Nagyon jó kártya, saját paklijába kötelező darab, de más deckekben is felbukkanhat
- 7 pont - Jó papír, nem feltétlenül miatta fogunk meccseket nyerni, de még bőven használható
- 6 pont - Nem kifejezetten nagy szám, de speciális formátumokon előtérbe kerülhet
- 5 pont - Közepes lap, a saját paklijában sem fog a jobbak közé tartozni
- 4 pont - Gyenge kártya, legfeljebb drafton juthat komolyabb szerephez
- 3 vagy kevesebb pont - Használhatatlan lap, bizonyára csak valamilyen gonosz összeesküvés folytán mehetett át a tesztelésen
A tesztelés során nyilvánvalóan igyekeztünk kiszórni az 5 pontosnál gyengébb lapokat, így ilyenekből remélhetőleg nem lesz túl sok. A rend kedvéért azonban szó esett ezekről is, hiszen szeretném minél nagyobb szélességében használni a 10-es skálát, hogy ezáltal jobban érzékelhetővé váljanak a lapok közötti különbségek.
A lapelemzés struktúrájáról végezetül még annyit, hogy az egyes színeken belül mindig a ritka lapokkal fogom kezdeni, a nem gyakori és a gyakori kártyákkal folytatva. A változatlan formában újrakiadott lapokat (Dobótőr, Ganüid ifjonc, Eleven méreg, Sheran oltára) és az őslicheket természetesen nem fogom pontozni. Lássuk hát!
Ősi mágiazabáló (9): Egy 3/4-es lény, ami mindössze 3 ÉP-ért megakadályoz egy lapot? Egy 10-es skálán ez talán még egy jóindulatú 14-est is megérne, de szerencsére még nem tart itt a játék - az Ősi mágiazabáló csupán az ősmágiás lapokat képes elcsípni. Ezt a csupán szócskát azonban akár nyugodtan idézőjelbe is rakhatnánk, a mostani versenylapok között ugyanis rengeteg ősmágiás spoiler található: Techiánaflux, Szirén gésa, Drakolder negátor, Manifez, a negyedik, Sárkánymágia, Kozmikus kapcsolat, A halandóság átlépése, Energizáció, Kvazársörényű pegazus, Zanszilánkok... folytassam? Azt hiszem felesleges: látható, hogy a kutyuli szinte minden pakli ellen (és így minden pakliban) hatásos counter lesz, a drágító paklik számára pedig kiváló fegyver - pláne, ha az ellenfél van annyira galád, hogy Villámháborúzzon. A köd ikon pedig akár a rég nem látott köderdőt is feltámaszthatja...
Templomszolga (9): Elsőre kissé talán erősnek tűnhet a pontszám, de vegyük észre, hogy nem csak egy nagyon erős speciális keresésről beszélünk, hanem egyben koncepcióképző lapról is! A Világégésben megjelent templomok kaptak hideget-meleget a megjelenésükkor (főleg előbbit), a Templomszolga fényében azonban most teljesen más megvilágításba kerülnek, hiszen innentől lényegében 1 VP-ért kirakhatjuk bármelyiküket. A kijátszáskori képességük ezzel már biztosított, de a Tharr temploma például Tharr követője mellett rögtön aktivizálható is akár, ami mondani sem kell, brutális elsőkörös kezdés - nem lepődnék meg, ha hirtelen több templom (és így egyszínű deck) is bekerülne a metába, még ha csak próbálgatás szintjén is. És akkor itt vannak még nekünk az oltárok és a szentélyek is, melyek közül elsőre bizonyára mindenki az előbbi kategórián kezd el agyalni, de én inkább arra hívnám fel mindenki figyelmét, hogy az elmúlt idők egyik legnagyobb spoilere, a Dungeon bizony szentély altípussal rendelkezik.
Tleikan manapilon (8): A klasszikus Lassan járj! megerősödére igen komoly esély mutatkozik jelenleg, ebben pedig nagy szerepe van a Tleikan manapilonnak is, mellyel tovább növekednek a kulcsfontosságú második körös indulás esélyei. A lapot azonnal visszakapjuk, leszedni igen nehéz, a jelzőket pedig rögtön megkapja - ízletesen hangzik például, amikor 1 manapilon jelzőből és 3 ÉP-ből elcsípünk egy kósza próbálkozást egy Zu'lit kísérletével. De már akkor is kiváló, ha a második körben kirakunk egy 4 VP-s lapot mellette, hiszen szabálylapunk drágítása mellett már ez is jókora tempóelőny lesz valószínűleg.
Az utolsó előadás (9): Bufa lapcounter nulláért? A kontroll-lobbi nyála rögvest csorogni kezd, ha meghallja ezt, ám ahogy az Ősi mágiazabálónál, úgy itt is van azért trükk. Egyrészt csak asztalon maradó lapra lőhetjük el, másrészt pedig csak a kör végén távozik a nemkívánatos kártya a köreinkből, amivel az ellenfél így üthet még, használhatja képességét, vagyis közel sem százszázalékos megoldás. Ha azonban hozzávesszük, hogy egy kvázi-körszakítás is van a lapba építve, máris új dimenzióba helyezi Az utolsó előadást. Ne legyenek kétségeink: Az erős ereje státusza ugyan továbbra sincs veszélyeztetve, mégis úgy gondolom, hogy Az utolsó előadásnak meglesz a helye a kontroll-jellegű versenypaklikban.
Alpha Centaurus (7): Megkapták az utolsó utáni esélyt a bizonyításra az ében íjászok, ehhez pedig egy követő is segítségükre lesz. Nem is akármilyen: az azonnali jelzőkapás teszi igazán erőssé az Alpha Centaurust, hiszen hiába counterelik le mondjuk két íjászunkat is, utána rögtön vissza is húzhatunk egy lapot, így hosszú távon garantáltan lapelőnyt termel. A védelem és az aktivizálgatás szintén kiváló segítség a pakli számára (legszívesebben Diz'oxot fogjuk felállítgatni), így összességében kijelenthetjük, hogy a követőn aligha fog múlni a pakli sikere. Meglátjuk, hogy maguk az íjászok elég jók lesznek-e - ezért is az óvatos pontszám.
Az élet földje (8): A lényes koncepciók leginkább az Álomvilágot használták eddig, ha univerzális helyszínre volt szükségük, a mentális sík azonban nem minden deckbe illeszkedett tökéletesen, hiszen bizonyos paklik semmit sem tudtak kezdeni a keresős képességével. Most itt az új első számú kihívó, Az élet földje, mellyel minden körben durván stabilizálhatunk egy lényt, ráadásul igencsak ütős válasz a különféle lopásokra is. Tény: önmagában nem csinál szinte semmit, cserébe viszont a kombópotenciál is benne van - egy Zseniális teknős társaságában például igencsak durva dolgokra képes ez az új föld, de Daev, a vidékit is vicces vele betápolni.
Az örök telihold völgye (8): Az már most látszik, hogy a vérfarkas deck igen könnyen odaérhet a top koncepciók közé, melyben fontos szerepe lesz Az örök telihold völgyének is. A nekron-olcsóbbítás kulcsfontosságú elem ebben a deckben, hiszen ha bírja a paklink, akkor hosszú távon bármit képesek vagyunk felőrölni a kutyuskákkal. A szokásosnál olcsóbb idézési költség és a +1/+1 pedig olyan extrák, melyek már a második körben is borzasztóan hasznossá teszik ezt a síkot. Legalább kettővel érdemes játszani belőle, nehogy kinekronozzuk.
Harangmester (9): Amilyen egyszerű ez a követő, annyira sokoldalú - elképesztően sokféle lehetőség rejlik benne, ami nagyban befolyásolta a pontszámot is. Használhatjuk magában, Életenergia mellé, korlátozó szabálylapok társaságában, vagy épp védelem gyanánt A legfőbb követős koncepciók valamelyikében. És akkor még szót sem ejtettünk arról, hogy mire építünk a használt lapokat illetően - nem feltétlenül csak kontrollban érdemes gondolkodni, hiszen háló mellett nem csak támadni, védekezni is nehezebb. Talán még a sokszor lesajnált Egérutat is visszahozhatja a metába.
Moa romváros (7): A farkasok mellett egy másik nekronos faj, a moák is kaptak egy dedikált síkot. A varázslatos deckeket igen durván megszivathatjuk vele - ilyen szempontból még az Óriások földjénél is jobb, hiszen a +1 nekron sokkal fájdalmasabb, mint a VP-drágítás. Ha nem Szűk esztendőkkel játszunk (vagy éppen letiltották), akkor is ki tudunk szúrni a manatermelésekkel, a Dobótőr- és Moa torpedó-gyártás pedig az asztal kontrollálása mellett a nyerést is segíti. Magát a koncepciót itt nem érzem annyira átütően erősnek, de a helyszín ennek ellenére remek.
Teremtő rakshallion (8): Nagy hátránya volt eddig a tárgyas paklinak, hogy az elsőkörös indulás legfeljebb Lépéselőnnyel volt megoldható, meg hát az utánpótlás sem volt az igazi - nem csoda, hogy az elmúlt egy-két évben szinte teljesen eltűnt a palettáról. Ez azonban most biztosan meg fog változni véleményem szerint, a körönként automatikusan járó SZK ugyanis nagyon komoly tempóelőnyt tud biztosítani (sokkal jobb, mint a kincsezés) - pláne ilyen védelem mellett. A kör végi laphúzást annyira nem nagy ördöngősség megoldani, sőt, emiatt a képesség miatt akár teljesen unorthodox tárgy paklikon is elgondolkodhatunk, legyen szó akár a "szegénylegény" deckről, vagy éppen egy egyszerű Időlassítós kontrollról, a jófajta univerzális tárgyakkal kiegészítve.
Veszettség (8): Újabb side-lap az ősmágia ellen - kevésbé univerzális, mint az Ősi mágiazabáló, a különféle nekronos hordákba azonban alapból is hasznos kellék lesz. A magas pontszámot a kereshetőség miatt kapta, hiszen ez azt jelenti, hogy garantáltan lesz alkalmunk reagálni, ha az ellenfél valami ősmágiás gonoszságon töri a fejét.
A szirének hívása (9): Az egyik legjobb a frissen megjelent, helyettesíthető költségű 4 VP-s varázslatok közül. Az azonnali laplopás olyasvalami, amit eddig nagyon kevés kártya tudott csupán, és az, hogy mindezt akár VP-költség nélkül megtehetjük, rendkívül erőssé teszi A szirének hívását. És ez még csak az alap, hiszen nem elég, hogy tudunk mellé Kurtz-ot keresni, beváltva ezáltal 1 VP-t egy lapra, de védekezésként is elsüthető, vagyis már a nulladik körben fordíthatunk egy jókorát.
Elenios csodája (10): A Kyorg tudás óta nem kapott igazán erős és univerzális laphúzást a játék, az Elenios csodája személyében azonban most megérkezett az új top-erőforrás. A Kyorg védekezős brutalitásával nehéz versenyezni, az Elenios csodája azonban így is tízpontos sztár lett, ami nem csak az egyedülálló "2 VP-ért 3 lap" biznisznek köszönhető, hanem annak is, hogy a counter és a leszedés sem tökéletes megoldás ellene. A gyógyulás és az anti-blokkolás már csak apró extrák mindezek mellett.
Kyorg agyfagyasztó (7): A Mágusok alkonya óta már tudjuk, hogy 3 VP-ért lapot szokás semlegesíteni, így önmagában nem a legjobb kártya ez az agyfagyasztó, ám tisztességes méretei és határozottan zavaró képessége miatt azért fogjuk látni - ha más nem, korlátozott formátumokon. Sárkány úrnő mellé mindenképp használnám, hiszen ott akár nettó 0 manáért is jöhet, ami cseppet sem rossz, ha pedig egy Lassan járj!-t is teszünk a pakli mellé, akár önmagában is kirakható, hiszen végleg kibillenthetjük vele az ellenfelet az ideális tempóból.
Manamanó (6): Megmondom őszintén, nagy talány számomra, miért látnak komoly potenciált egyesek ebben a lapban. Nézzük, mit tud a Manamanó a maximumértékét vizsgálva: 1 VP és 2 lap befektetésével ad nekünk 2 VP-t, majd további 2-3-at "virtuálisan", esetleg ütünk is vele közben hármat. Ehhez persze az kell, hogy legyen nálunk egy manó, egy eldobható lap, illetve egy harmadik, amit szívesen ki is játszunk utána. A legjobb eset, ha ezután nem marad kezünk, hiszen ekkor kereshetünk egy Fókuszálást, amit kitehetünk az ő feláldozásával. A végeredmény: nettó 1 VP és 1 lap előny. Szerintem túl sok feltétel ez egy ekkora jutalomért cserébe, de én lennék a legboldogabb, ha a játékosok rámcáfolnának.
Mentális enyészet (8): Ha a Mágusok alkonya a 3 VP-s, lény alapú lapcounterekről szólt, akkor a Zarknod visszatér egyértelműen az 1 VP-s, varázslat alapú lapcountereké. Nem is baj, hiszen kissé visszaszorult ezek népszerűsége, így elkélt már néhány friss darab - igaz, a Mentális enyészet talán a "leggyengébb" közülük, de csupán azért, mert a hátrány kiküszöbölése érdekében egy kicsit előretekintőbbnek kell lennünk majd a pakliépítés során. A nehezebb dobathatóság, és főleg a védekezés azért kárpótol majd szerencsére.
Mentát familiárisa (9): A mentális lapokkal történő bűvészkedés egy teljesen új játékelem, hamar rá fog jönni azonban mindenki, hogy a Mentát familiárisában óriási potenciál rejlik - pláne akkor, ha a második félévben megjelenik majd Az elme hatalma is. Addig is jöhetnek majd a Rémálmok, Neuroblasztok, Tudatfagyasztások, Csábítás dalák, Szörnybűvölések, Elmekapuk, Vonzódások meg miegymás. Börtön és Korlátozás mellett a legjobb, de előbb-utóbb máshol is próbálkozni fognak vele, efelől biztos vagyok.
Tleikan áruló (8): Egy legendás lap felújítása, amely talán nem lesz annyira univerzális táp, mint az elődje, a Zarknodos koncepciók azonban kis túlzással ezzel fogják indítani a pakliösszeállítást mostantól. A játék elején kiváló, ha már egyszer beüt, onnantól szinte biztosan bajban van az ellenfél. Topdeckelni már kevésbé szeretnénk a középjátékban, hiszen kissé lassan kezd el működni, de ha nincs rá rögtön egy megoldása az ellenfélnek, akár még meccsfordító is lehet.
Szirén hercegnő (7): Önmagában talán az eddigi leggyengébb szirén, hiszen 3-ért ellopni egy 1-es lényt azért nem annyira őrületes biznisz. De talán szerencsésebb úgy fogalmazni, hogy a Szirén kurtizánhoz hasonlóan ezt is inkább a saját paklijában fogjuk használni, oda viszont már egész jó lesz. Nem feltétlenül a lopás miatt - hiszen azt majd' minden lényünk tudja -, hanem mert "mellékesként" még drágíthatunk is egy kellemeset az ellenfélre.
Szirén palotaőr (8): Benne már sokkal inkább látom a potenciált univerzális lapként, hiszen valamire szinte mindig jó lesz - kissé hasonlít is a sokak által kedvelt Trükkös szirénre. A palotaőr viszont minden körben dolgozhat, üthetünk is vele kapásból, és az, hogy rögtön két lapot is megoldhat, egyértelműen figyelemre méltóvá teszi. A lényes kontrollok side-jába - vagy éppen azok ellen - szinte kötelező lesz.
A bűbájosság rúnája (8): Rengeteg tápos bűbáj jelent meg az elmúlt egy két-évben, így épp itt volt már az ideje, hogy végre épkézláb paklit alkossanak az asztalon maradó varázslatok. A bűbájosság rúnája tökéletes motor a deck számára: 1-ért cantrip olcsóbbítás, ami még semmizni is tud. Kell ennél több? Aligha - a Techiánaflux-szal együtt így már bőven van merítés a pakli számára az "ideális kezdőkéz" szerepre.
Blokkoló vyarg (5): Előfordul, hogy egy decket zavarnak a counterek, annyi megoldás létezik már azonban erre a szituációra, hogy a Blokkoló vyargnak nem igazán érzem a létjogosultságát. Az anti-mágia és az Antimágikus rakshallion mellé most már nagyon olcsó reakció-semlegesítések is érkeztek, melyek mind-mind jobb alternatívák ennél a gyenge közepes lapnál.
Illúziószurkálás (9): A következő vízió, amely ott lesz minden második pakliban? Amilyen sokszínű a meta, ez talán egy kissé túlzás, de a lényeg benne van: az Illúziószurkálás egy tökéletes lap, amely egyszerűsége ellenére kismillió különféle szituációban lesz segítségünkre. Kilövi a kisebb lényeket, elfekteti a nagyobbakat, kikapcsol egy Időlassítót, egy Ősi béklyót vagy egy Techiánafluxot, de arcpirítóan ideális megoldás az egyik legújabb spoilerre, a Dungeonre is. Talán még a 10 pont sem lenne túlzó, de jobb óvatosnak lenni.
A hit ereje (8): Raia követős pakliba nyilvánvalóan kemény lesz (újabb ingyenes angyaltermelés az ellenfél körére), ám ahogy A szirének éneke a Kurtz miatt, úgy ez is számos más deckbe beférhet majd Sivarának köszönhetően. Első blikkre mindenkinek az izomjelzők fogják megmozgatni a fantáziáját, vegyük észre azonban, hogy ez a lap tökéletes társ követőlövések esetére is.
A legszegényebb lovag (8): A kiegészítő egyik legnagyobb kérdőjele, hiszen ordít róla, hogy egy teljesen új koncepció számára ágyaz meg. Hogy a "szegénylegény deck" mennyire lesz életképes, az leginkább a játékosok kreativitásától függ majd, hiszen a pakli magját képező 18-21 lap mellett elég nagy mozgásterünk marad mind a mennyiséget, mind pedig az általunk választott koncepció jellegét tekintve. A potenciál mindenesetre bőven megvan benne.
Isteni érzés (9): Nocsak, egy újabb koncepcióképző lap, méghozzá nem is akármilyen: nem nehéz fényes jövőt jósolni egy olyan kártyának, amely tökéletesen illeszkedik egy Életenergiás kontrollba. Aranyforrással, Sheran áldásával tornászhatjuk majd leginkább feljebb max. ÉP-nket a hőn áhított nyerésért nyújtózkodva, de a Szkritter jótevő és a Tündöklés is bőven helyet követelhet majd egy efféle pakliban.
Siorynn (8): Mivel a "koncepcióképző" kifejezés lassan unalmassá válik, ezért Siorynn esetében inkább csak annyit mondanék, hogy már önmagában miatta érdemes elgondolkodni a rég nem látott Hegymélyi keltető + A halhatatlanok nagymestere párosításon. Persze van benne valódi újdonságfaktor is: én a tesztelésen játszottam például Hegymélyi keltetős Raia paklival (!) is, ahol szintén elég korrektül működött.
Sivara (10): Kurtz (új)? Olyasmi, de talán annál is több, hiszen Sivara teljesen más dimenziókat nyit meg, mint a kék végzetúr: nem csak eldobálni jó, de innentől például bármikor varázsolhatunk magunknak egy 1 VP-s építő lényt, vagy éppen valakit, akit jól megpakolhatunk KF-es tárgyainkkal. Az élet és a drágább reagálás tökéletes védelmek a lapon, ezáltal új kombók, paklivariánsok és koncepciók tucatjaival fognak előrukkolni a játékosok csak miatta. Az ilyen lapok miatt igazán szép a HKK.
Trogg (7): Trollhoz méltó képesség egy rendkívül mulatságos kártyán, amely szintén egy teljesen új játékelemet próbál behozni: az ellenfél gyógyítását. Hogy mint pakli ez mennyire lesz életképes, azt majd az idő eldönti - én a fent említett Hegymélyi keltetős életjelzős pakliban azért bőven okoztam vele kellemetlen pillanatokat, amikor Syorinn először egy ilyet, majd egy Harfori szentet keresett.
Buborékváros (8): Mostantól senki se lepődjön majd meg, ha az épület deck jól lecountereli, hiszen több reakció épület is érkezett most hirtelen (és lesz is belőlük). A Buborékvárost az teszi igazán jóvá, hogy rossz ütemben érkezve is hasznosítható, hiszen leszedni is tudunk vele. A köd ikon felett pedig szintén nem érdemes elsiklani - akár ebbe az irányba is elvihetjük paklinkat. Az angyalok is szívesen felépítik majd - ezért kapott végül nyolcast.
Merafula (6): A manó pakli nem igazán arra épít, hogy kirak egy lényt, amit aztán jól felizmoz, hiszen ennél azért jóval kontrollosabb megközelítést képviselnek ezek az aprócska lények. A gyógyításra apellálni meg aztán még nehezebb, így én összességében elég esetleges lapnak érzem - önmagában ez csak egy speciális counter, ez pedig véleményem szerint ma már kissé kevés.
Tűzszemű Ilisze (7): Trogg mellett egy kör alatt odaver 13-at ez a Zombie Cho... akarom mondani Ilisze srác, ami azért elég kemény, valljuk be - pláne, ha még egy Raia követőjét is odacsapunk mellé. Ám csak ismételni tudom magam: a mókapaklitól az említett versenydeck vadhajtásáig bármi kitelik ettől az ellenfélgyógyítós koncepciótól - meglátjuk.
Bütyök (4): Egyszínű hatalom korlátozásán korrekt semmizés... A viccet félretéve: nem igazán látom ennek a lapnak a helyét, hiszen semmizésre egy Szökőkút sokkal jobb, a Tokozó rakshallionnal való kombózása pedig még romantikus ötletnek is gyenge.
Felfrissülés (5): 1 VP-ért 9-et sebezni cantripként? Durva, mi? Nyugi, nem őrültem meg, csak már megint az a fránya Trogg... Sajnos a Felfrissülés még abba a pakliba is határeset, én inkább a lényesebb irányt preferálnám, ha már úgy döntök, összerakom. A hordák ellen is vannak ennél jobb side lapok.
Kimerült varázsgyűrű (7): KF-es pakliba könnyen lehet, hogy beraknám, hiszen az ingyen, cantrip csonttermelés ideálisnak hangzik oda. A színe sem lehet akadály, hiszen a lények közül Sivara, Zarándok és Riannandi, a tárgyak közül pedig a Csillagszóró és a Démonölő is adja magát.
Szeráf (5): A "paraszt-gyűjtőgen" az első kifejezés, ami eszembe jut erre a lapra pillantva. A gond az, hogy a gyűjtőgeneráló pakliba esélytelen, hogy bekerüljön, amíg létezik Kumulatív szimmetria, vagy akár Életadó, máshol pedig nem nagyon szeretnénk játszani egy ennyire esetleges kártyával. A Raia deck az, ami még szóba jöhet, de 2 VP-ért már ott is inkább egy jobb kijátszáskori képességre vágyunk, mintsem egy ütőlényre, akit egyébként fel fogunk majd áldozni...
Törött pajzs (5): Talán a leggyengébb az új nullás tárgyak közül. Egyedi dolgot nem tud, a táp, amit ad pedig meglehetősen picike - A legszegényebb lovag mellé persze mindenképpen be kell tenni, máshova azonban nem hinném, hogy befér majd.
A sárkány könnyei (9): Nem kicsit hasonlít a 4 VP-s, helyettesíthető költségű varázslatokhoz, csak éppen speciálisabb azoknál. Sebaj: még szerencse, hogy Kurtz és Sivara mellett van nekünk egy harmadik előkereshető lapunk is a Vlagyimir szekercéje személyében, amivel párban hirtelen 1 VP-s, nehezen fogható lapcounter, illetve leszedés válik belőle. Ahova befér majd Rhatt és Tharr, oda kötelező kellék lesz ez a "kombó", tárgyak és épületek mellől pedig természetesen szintén kihagyhatatlan lesz A sárkány könnyei.
Bűbájfürkészek (8): Ilyen lap sem volt még: olyan semlegesítés, ami nem tudjuk, mit fog semlegesíteni! A pakliépítésnél persze felkészülhetünk erre, és nyilvánvalóan az olyan paklikban fog a legjobban működni, melyek egyrészt sokféle laptípussal játszanak, másrészt pedig általában sok lap van a kezükben. Ezek jellemzően a good-stuff jellegű koncepciók, mint a Semleges csatamező vagy a Sokszínűség, ahol manatermelő képessége is hasznos lesz, ha be szeretnénk indítani egy kis pörgést. Összegezve: az 1-ért counter és az 1-ért 3 VP sem rossz biznisz, de ha épp egyik sem kell, lecserélhetjük egy másik lapra - kicsit egy újgenerációs Pokol szemére hasonlít véleményem szerint.
Eleonóra (9): Ne kerteljünk: az eddigi legolcsóbb lapot semlegesítő lény, amely feltétel és hátrány nélkül teszi mindezt. Cserébe ugyan bele kell tennünk egy lapot, ám a tempóelőny gyakran megér ennyit - pláne akkor, ha Lassan járj!-jal játszunk. Márpedig elsősorban oda fogjuk betenni, ráadásul ha egy A kalandozók védőszentjét is bevetünk, onnantól már csak 1 VP-be kerül az egész hadművelet, ami után lassan már mi szégyellhetjük magunkat. Az már csak hab a tortán, hogy utólag még néhány varázslatot is elcsíphet.
Fénylő horizont (9): Még egy Rhatt lap, amit örömmel bontunk majd. Ennél is szívesebben fogjuk eldobni anti-mágiának, vagy valamelyik gonosz xenónak, hiszen már forgathatjuk is ki utána, szert téve 3 manára, no meg persze beszakítva az ellenfél körét. Ha mindez mondjuk az ellenfél első körében történt, máris akkora előnybe kerültünk, hogy hirtelen ő válik a védekező féllé. Kijátszva sem kevésbé rossz a lap: sokszor már a második körben megéri elsütni, ha nem tartunk attól, hogy kisemmizik (egy lépésből azért viszonylag kevés lap tud tekerni a gyűjtőből, így általában lesz alkalmunk bezsákolni a 3 VP-t). A középjátéktól felfele pedig mondani sem kell, óriási érték lesz a gyógyulás és a lapvisszavétel.
Furmányos pegazus (7): Néhány éve még mindenki ilyen kontroll-lényekről álmodozott, manapság azonban az "olcsón nagypernagy, nehéz leszedni" kategória kissé mintha kikopott volna a játékból. Ha valami, hát a Furmányos pegazus most visszahozhatja ezt a vonalat, főleg akkor, ha mindeközben a blokkolásra is építünk - ott olcsó (akár ingyenes) indulásként és drága "kivégzésként" is hasznát fogjuk venni a játék egyes szakaszaiban. A pegazus pakli szerelmesei pedig fogják fel aprócska ajándékként.
Horizontkémlelő (8): Szegény ganüidek eddig nem arról voltak híresek, hogy különösebben univerzálisak voltak, az új szett azonban most könnyen változtathat mindezen. A Horizontkémlelő a lényes paklik új permanens leszedése lehet, amely alternatívaként akár tempóelőnyt is adhat - pláne akkor, ha sikerül kiraknunk védekezve. Vegyük észre, hogy elég csupán egyszer ifjoncot termelni vele, hiszen utána azt mindig visszavehetjük a gyűjtőből, így rendre lesz mit áldozni neki.
Kristálybarlang (9): Kicsit uncsi már ez a sok jó lap, jöhetne már valami jó kis 4-es ritka... Viccelek csak persze, hiszen ki ne szeretne ingyen counterelni - a Kristálybarlang tudniillik ezt tudja. A lapok olcsóbbodásával a használt kártyák egyre nagyobb hányadát lesz képes elcsípni, így ez alighanem soha nem lesz gyenge lap - főleg akkor, ha húzunk mellé egy másikat, hiszen akkor még némi extra erőforrásra is szert tehetünk. Vagy csak simán fókuszkristály paklival játszunk, ahol mindig el tudjuk majd sütni - az új tárgyaknak hála most már ebben is bőven lesz fantázia.
Masszaszövő (8): Nocsak, egy újabb ganüid-gyerek - ráadásul szokatlan módon ő sem sikeredett éppen gyöngére. A butaság terjedése ma még bőven egy használt lap, leginkább azért, mert általunk válaszott lapot dobat - a Masszaszövő most egy lénybe építve teszi meg nekünk, ugyanúgy minden körben, csak összességében jóval olcsóbban. A működési elve egyébként nagyon hasonló a Horizontkémlelőhöz, annyi különbséggel, hogy ő védekezés helyett hálózni tud, ami nem mellesleg kiválóan passzol a dobatás mellé. Visszatér a Rhatt a bilincsekbe? Könnyen lehet.
Matilda (8): Ízletes permanens leszedés bármilyen Lassan járj!-as pakliba, amely emellett akár újrahasznosítani is tud. A régit is nagyon szerették emiatt, hiszen egy permanens kereséssel akár minden körben megtolhatjuk ugyanazt a varázslatot (régen a Hendiala intrikájával és Az ősmágussal zárták be így az ellenfeleket) - valamire mindig jó lesz, ha pedig esetleg mégsem, akkor valószínűleg már jól állunk. Drágítós képességéről se feledkezzünk meg, A kalandozók védőszentje mellett - akár Lassan járj!-at, akár Lépéselőnyt használunk mellé - nagyon csúnya lesz az első körben.
Megnyilatkozás (8): Az előbb már említett Lassan járj!-as kalandozó pakliba őrületes táp lesz, hiszen ott tele leszünk Rhatt lapokkal - az ingyen cantrip leszedés nem éppen gyenge drágítások mellett. Mint ilyen, kicsit hasonlít A sárkány könnyeire. Miután az eldobott lapot kvázi azonnal visszakapjuk, ezért lényegében bárhova beférhet, ahol viszonylag sok Rhatt lapot használunk - blokkoló pakliba főleg, hiszen jókorát csökkent a max. VP-n.
Mindenható plazmagömbök (6): Sok kis képesség olcsón... a probléma az, hogy ezek közül csak az egyiket használhatjuk, és ezen lehetőségek egyikére sem pazarolnánk el egy helyet a paklinkból az esetek többségében. Egy Rhattot használó Semleges csatamezőbe beraknám, de ott se lenne a legjobbak között.
Nullifikálás (10): Szinte bármikor elsüthető ingyen lapcounter, aprócska hátránnyal... azt hiszem, ez önmagáért beszél. A Rhatt metába kerülésével kicsit gyengülni fog ugyan, de még így is ott lesz a top 3-ban kategóriáján belül, ehhez nem férhet kétség. Ha vagyunk olyan elvetemültek, hogy Szűk esztendőkkel játszunk, semmiképp se hagyjuk ki!
Ozohrat megoldása (7): Lehet, hogy kissé alábecsülöm ezt a lapot, de az ilyesfajta leszedések felett kissé mintha talán eljárt volna az idő. Nem rossz persze 1-ért megoldani egy izomjelzős lényt, mint ahogy a második leszedés lehetősége is jól fog jönni az efféle lapelőny-generálásra építő deckek esetében - egy Rhatt-tal játszó bilincsből például lehet, hogy nem hagynám ki. Meglátjuk, mennyire fog kedvezni a meta az ehhez hasonló lapoknak.
Ozohrat segítsége (9): Újabb Lassan járj!-as táp Rhattnak - az azt hiszem látható, hogy nehezen lesz kihagyható ez a szín a járj legtöbb verziójából. Egy nettó 1 manás, kör végén cantrip counter, ami más apróságot is tud persze máshova is be fog férni - például Semleges csatamezőbe és Sokszínűségbe, de a blokkoló pakli különféle verzióiba is jól illeszkedik.
Purifikáció (8): Ez egy fokkal már jobban tetszik, mint az Ozohrat megoldása. A kör végi cantripség általában jobb, mint plusz 2 mana befektetésért leszedni még egy lapot - pláne úgy, hogy mindezt ősmágiásan tehetjük meg. Több féle pakliba fog beférni, mint említett társa.
Tündöklő ősi torony (7): Leginkább lényes blokkoló pakliban tudom elképzelni, ott erősen fel tudja pörgetni az eseményeket, de épület pakliba is beférhet 1-2 darab, hiszen elég olcsó visszavevős képessége van. Egyik deckben sem lesz kulcslap azonban.
Belónia őrszobra (7): Egy "picit" jobb, mint a hasonló áron hasonlót tudó Blokkoló tigris. Ő az egyik ok, ami miatt el lehet gondolkodni a kissé perverzül hangzó blokkoló kragorun, ahol pár ilyennel pillanatok alatt elfogyaszthatjuk az ellenfél max. VP-jét.
Blokkoló (8): Ő már egy jóval univerzálisabb blokkoló lény, hiszen az imént említett vadhajtáson túl befér bármilyen más blokkoló pakliba, de akár még A kalandozók védőszentjén is el lehet gondolkodni, a plusz sebzés itt különösen jól jön majd.
Ganüid mágusfaló (6): Az Életteli mytokronitot használgatták azért az elmúlt egy évben, ez pedig az esetek többségében jobb lesz annál a lapnál. Ha továbbra is lesz szükség 1-ért varázslatot semlegesítő kártyákra, beférhet majd ide-oda.
Kamarcs (8): Nocsak, még egy kragorus táp, melyet bármelyik verziójába is teszünk majd a paklinak, mindenképpen jól fog teljesíteni. Lassan járj! mellett is 1-ért érkezik, hosszú távon pedig jókora minőségi lapelőnyt termel - ha első körben egy ilyennel, majd utána két kikeresett Blokkolóval indítunk, garantáltan lesznek bajok.
Kaptárparancsnok: (7): Kevésbé univerzális, mint a korábban tárgyalt ganüidek (oké, konkrétan semennyire sem az), a saját paklijában ellenben őrületes pusztításokat vihet véghez - ha kellően ügyesek vagyunk, akár egy kör alatt leüthetjük az ellenfelet. A büntetés különösen jól illeszkedik a sok apró lény mellé.
Rhatt fénykora (9): Egyértelműen a blokkoló pakli legerősebb lapja - ezért is a kiemelkedően magas pontszám, hiszen ha ettől nem lesz versenyerős a deck, akkor semmitől. Ha kiraktunk egy ilyet, onnan már elég megcounterelni a leszedéseket, illetve kivédekezni az egyéb próbálkozásokat, és nyert ügyünk van - az ellenfelünk kerete hamar elfogy. Az ehhez szükséges kontroll-körítéshez pedig bőven megvan az ideális lapkészlet.
Alveris (6): Az "1-ért varázslatot counterelünk" széria újabb darabja. Ő leginkább támadó counterként ideális a +1-es drágítás miatt - csak ismételni tudom magam, meglátjuk, lesz-e helye az ilyesfajta lapoknak.
Butítás (7): Ha esetleg valamikor előkerülne még a Rhatt követője, oda biztosan 3-mal játszanék belőle, hiszen egy nagy kör alatt 8-at blokkolhatunk vele ingyen, ami azért elég zord. Amúgy a 0-ért 4 gyógyulás körönként sem annyira rossz, blokkoló deck mellett akár még védekező lapként is elképzelhető bizonyos esetekben.
Dzsumbujharcos (8): Egyszerű, őszinte, mégis remek lap. Akár Lassan járj!-as kalandozó, akár a hasonló felállással próbálkozó kragoru, vagy csupán egy natúr lényes blokkoló az aktuális paklink, mindenhol ideális kezdés lesz.
Ezeréves torony (8): Ha egy lap nulláért olcsóbbít, az már semmiképp se lehet rossz. Ráadásul ha megnézzük, hogy mennyi jó blokkoló lény jött ki (ráadásul a régiek között is ott van Bomtar, Halafír, Barukka vagy az Elvetemült burkinátor), melyek szinte mind 2 VP-ért jönnek, akkor be kell látnunk, hogy ez az épület tökéletesen passzol a koncepcióba. Hosszú távon pedig még lapelőnyt is termel, csak hogy biztosan jól érezzük magunkat.
Kutató Ferd (7): Lassan járj!-as kala... tudjátok már jól, mit akarok írni. Ha ennyi utánpótlással nem lesz versenyképes ez a pakli, akkor semmitől - Kutató Ferd éppenséggel az erőforrás-gondokat igyekszik megoldani. Szerencsére a köteléket sem nehéz teljesíteni - A király bohóca és a Gnóm provokatőr is kötelező kellékek a pakliba.
Rhatt markában (6): Kivégzés a blokkoló pakliba? Na ez az, amire nagyon nincs szüksége a decknek, hiszen ha már 0-n van az ellenfél, onnantól igazából mindegy. Cantrip lényleszedésként már sokkal jobb lesz a játék elején, de még így is kissé esetlegesnek érzem - kezdő játékosoknak ideális, ha nagyon kontroll vagyunk azonban, akkor vannak ehelyett jobb alternatívák is, akár néhány bekezdéssel feljebb is.
Sungg (7): 0-ért azonnali semlegesítés... láttunk már néhány ilyet. A legtöbben az ilyesfajta lapok közül a Kő alatt lapuló krabbert használgatták, ez annál mindenképpen jobbnak tűnik, így akár fel is bukkanhat majd a jövőben itt-ott.
Tleikan építőmunkás (7): Sivara láttán joggal merül fel mindenkiben, hogy kell-e innentől építő lény az épület paklinak. Nos, egy Tleikan építőmunkást azért szívesen ki fogunk tenni: semmi különlegeset nem tud, de a célra több mint tökéletes, és a védekezés, illetve köd ikonok is hasznosak rajta.
A lapelemzés következő részében a gonosz istenekkel (Chara-din, Dornodon, Leah) folytatjuk! Addig is osszátok meg velünk véleményeteket a fórumban!
Csető Zsolt
Létrehozás: 2015. december 15. 09:47:14 | Utolsó frissítés: 2015. december 15. 09:52:03 | Nyomtatási forma |
|