Először is következzenek a konkrét lapokkal kapcsolatban felmerült kérdések! Ezek nagy többségét már megvitattuk a fórumon, és van, ami a laphoz is bekerült FAQ-ként, de azért ezt jobb így összefoglalva leírni itt.
Lehet-e A bölcsek kívánsága (2020)-nak 0 célpontot választani?
A Kódex szerint:
„Ha egy célzó forrás szövege több célpont kiválasztását írja elő (pl. X célpont lap), akkor ezek száma nem lehet nulla, tehát az ilyen forrásnak mindig kell legyen legalább 1 legális célpontja akkor is, ha minimumként ez nincs a lapon feltüntetve.”
Tehát célpont nélkül nem lehet a Bölcsek kívánságát kijátszani. Itt alapvetően nem a szabállyal van a baj, a célzó forrásoknál a célpontválasztás mindig is kötelező volt. Ahol azt szeretnénk, hogy egy többfunkciós lapnál ne kelljen célpontot választani, ott a szövegben ezt feltételes módba rakjuk „gyűjtőbe küldhetsz”.
Ha Zansárkány Mennybéli ítélőszék (2020)-at másolok, mit lehet meghatározni?
Ha az ellenfél gyűjtőből akart lapokat kijátszani, de te leszedni akarsz vele, megteheted, mert ez beletartozik a célpontválasztás fogalmába. Mint ahogy a szín / altípus is a célpontválasztás része, ezeket is meghatározhatod.
A Védőangyal (2020) mikor kell meghatározni, hány angyalt kapok?
Azt, hogy a Védőangyal hány angyalt fog adni, nem kell a kijátszáskor kiszámolni, ld. Kódex Kijátszáskori döntések
(21.6.0), elég a varázslat létrejöttekor.
Az angyali kórus szava egy picit más eset, itt külön szerepel a lap, hogy kijátszásakor kell nézni, hogy hány lapja van az ellenfélnek kézben és játékban.
A harmadik ilyen lap a
Vlagyimir ítélete (2022). Azt, hogy hány lapot kell az ellenfélnek dobni, nem kell kijátszáskor megállapítani
(ld. továbbra is 21.6.0), tehát ha dob lapot a kijátszó a költség helyettesítésére, akkor az ellenfélnek is többet kell dobni. Viszont azt, hogy mely asztalon levő lapokra fog hatni, ez egy olyan döntés, amit már a kijátszásakor meg kell hozni, még akkor is, ha ezt a döntést az ellenfélnek kell meghoznia.
Ha egy Illúziósárkány (2019)-re dobok egy Blobbakisht, az egész képességet tudom megakadályozni, vagy csak a húzást?
Amikor egy húzó forrást akadályozunk meg, akkor a teljes forrást akadályozzuk meg, ami húz: tehát egy varázslatot, ami többek közt húz, vagy egy képességet, ami szintén akár többek közt húz. Viszont az Illúziósárkány nem egy varázslat, ami húz: hanem egy varázslat, ami létrehoz egy jelző lényt, amely megadott képességekkel bír (köztük a húzással). Tehát csak a már létrejött jelzőnek azt a képességét tudod megakadályozni, amivel húz.
Az időpajzs (2021-es vagy régebbi lappal nem lehet rá hatni) véd-e helyszíntől vagy követőtől?
A helyszínek és követők nem számítanak játékban levő lapnak - de azért lapok, tehát van kiadási évszámuk (kiegészítőjük, ritkaságuk, stb.) is. Emellett a valamitől védő képesség nem számít a támadásra való hatásnak, nem hatnak vissza a „támadó lapra”
(Kódex 99), ezért azon sem kell aggódnunk, hogy ezzel a védelemmel hatnánk a követőre vagy helyszínre (amit ugye nem lehetne). Ezért ezektől is véd az időpajzs.
Az újrakiadott Lélekrezonancia működésével kapcsolatban több kérdés is felmerült, ezekre próbálunk választ adni:
Az, hogy Lélekrezonanciával "megcserélem" 2 lap képességét, valójában azt jelenti, hogy a lapok elvesztik a képességüket, majd megkapják egy másikét. Tehát pl. egy így ellopott
§°,
§¨ képességet lehet újra használni. És egy forrásimmunis lap képességeit is át lehet adni egy másiknak, ugyanis célozni lehet a forrásimmunis lapot is, és a képesség másolása nem hat a lapra (persze ő nem fogja elveszíteni.)
Ez az utóbbi hozta létre a „Lélekrezóval átadom a forrásimmunis bűbáj képességét egy Időlassítónak vagy más hasonló lapomnak” c. 3 lapos kombót. Az hogy másoláskor nem hatunk a másolt lapra, egy nagyon régi szabály, forrásimmunis lapokat régen is lehetett másolni
(Kódex 172.3). Az, hogy a forrásimmunis lapokat lehet célozni (csak nincs eredményük), a közelmúltban változott meg, mivel minden, más módon valamire immunis lapot lehetett célozni, nem igazán volt értelme ennek a kivételnek.
Ha egy lapnak elhasználtuk a §• képességét, mi történik, ha a lapot (vagy a képességét) másoljuk?
A
§• képesség felhasználásakor a lap a képességet elveszíti, tehát ha a lapot vagy képességeit másolják, akkor a
§•-t nem. Viszont! Vannak források, amik egy
§• képesség használatát újra lehetővé teszik egy lap számára. Ezek értelemszerűen visszaadják neki ezt a képességet (de egy másolatnak, ami a
§• képességet nem tudta másolni, nem, mert annak eleve nem volt ilyen képessége).
Le lehet-e dermeszteni egy lapot, ami nem veszítheti el a képességeit? Ha egy lap nem veszítheti el a képességeit, elveszti-e a §•-t használat után?
Az egymásnak ellentmondó lapok
(Kódex 102) szerint ez 2 egymásnak ellentmondó, állandó hatás, ezek közül az utóbbi (dermesztésjelző) kéne, hogy érvényesüljön. Csakhogy a „nem veszítheti el képességeit” képességet pontosan az ilyenek ellen találtuk ki
(Kódex 131.12.), ott ez definiálva is van, hogy ezt a képességet semmilyen módon nem veszítheti el.
A
§• szabályát pedig kiegészítettük azzal, hogy a használatkor a képességet mindenképpen elveszíti - akkor is, ha a többi képességét egyébként nem veszítheti el.
2 kérdésről is elég sokat vitáztunk az elmúlt hónapban - és elnézést kérünk, hogy ezt nem osztottuk meg a „tervezett módosítások” rovatban, de csak most jutottunk konlúzióra.
Fejvadászok céhe
A fő probléma ezzel a lappal, hogy miután aktivizálódott, sok esetben közel lehetetlen bármit tenni ellene, hiszen a használat után passzivizálod, tehát az ellene kitalált mechanizmus, a céhpasszivizálás nagyon nehezen vagy egyáltalán nem használható ellene. Épp ezért a
pP képesség szövegét megváltoztatjuk erre:
„
@2: célpont lap a gyűjtőbe kerül, és ezt a képességet a következő körödig nem használhatod.”
Tehát a
pP ikon lekerül, nem kell passzivizálni a használathoz, de ugyanúgy csak 1x tudod használni nagykörönként.
A Mennyek Úrnője
Ezzel a követővel már sajnos nagyon sok probléma volt. Először a Mennybéli ítélőszékes végtelen kombó, amit végül úgy orvosoltunk, hogy az ítélőszékről lekerült az angyal altípus. Majd jött a
§¨-val 1-re sebződök, és Vlagyimir ítélete majd Szerepcsere, és beüt pl. egy Kisebb angyal kombó. Ekkor lett a követő
Ç© képessége arra nerfelve, hogy maximum annyit lehet gyógyítani, ahány ÉP-je a lények hiányzik.
Mindezek után is sokan úgy vélték, hogy a követő túl erős, a
§• képessége miatt kvázi 6 lapból gazdálkodhatunk sok esetben. Makó Gergely verziója mutatta meg, hogy a
§• mennyire exploitálható ködkereséssel és Alakváltó ősköddel. Az egyik felmerült javaslat az volt, hogy a
§• képesség kapjon +1 VP-s költséget.
Én elmentem 2 versenyre is, kipróbáltam a paklit, a személyes véleményem az volt, hogy egy ilyen nerf nem eredményezne olyan mértékű gyengülést, hogy a követő a kívánt erősségű legyen.
Elég sok ötlet felmerült, többek közt, hogy a
§•-t teljesen lenerfeljük a lapról, vagy kapjon más funkciót. Illetve hogy a gyógyító képességgel csak angyalt lehessen gyógyítani - egy epikus követőtől amúgy is azt várnánk el, hogy a saját etnikumát támogassa, mert ebben a formában kvázi minden lényünk sebezhetetlenné vált, legyen bármilyen típusú (a Fürge elfek „kánterelését”) nem is említem.
Végül arra jutottunk, hogy a lapot olyan mértékben meg kellene változtatni, hogy az már új lap lenne. Ezért talán a legjobb megoldás, ha átmenetileg kitiltjuk, a lapot pedig újradesignoljuk, és a jövőben újrakiadjuk.
A fenti 2 változás jún. 17-től, a Császárváros megjelenésétől érvényes.
Amikor a Mennyek úrnőjéről beszéltünk, felmerült, hogy akkor majd az egész paklit odarakják más követő mellé, és ugyanúgy fog működni (mint pl. a motyogó epikus). Természetesen bármi lehetséges, és van, aki már ezt ki is próbálta, de szerencsére manapság már nem érzés alapján kell megállapítanunk, mi az, ami erős, erre van bőven statisztikánk is.
Az alábbi táblázatban azt láthatjátok, hogy 2023-ban, hagyományos formátumon melyek voltak a legnépszerűbb narancslapok (hányszor játszottak vele), és ebből hányszor értek oda a top30%-ba.
1. | Semleges csatamező | 249 | 41.77% |
2. | Lassan járj! | 207 | 30.92% |
3. | Sokszínűség | 157 | 36.31% |
4. | Zarknod bilincse | 127 | 37.01% |
5. | A roxati céhtanács főtitkára | 118 | 44.07% |
6. | Harangmester | 105 | 25.71% |
7. | A Semmi mestere | 92 | 29.35% |
8. | Korlátozás | 91 | 34.07% |
9. | Életenergia | 74 | 32.43% |
10. | A Mennyek Úrnője | 70 | 44.29% |
11. | Villámháború | 60 | 33.33% |
12. | Antimágikus rakshallion | 60 | 28.33% |
13. | Zarknod börtönében | 52 | 25,00% |
14. | A mindentudó | 52 | 30.77% |
15. | Hegymélyi keltető | 49 | 18.37% |
16. | Tábori adó | 49 | 34.69% |
17. | Sárkány úrnő | 47 | 25.53% |
18. | Főparancsnok | 42 | 26.19% |
19. | Alanori lápvidék | 39 | 17.95% |
20. | Kreátor követői | 36 | 33.33% |
21. | Motyogó kultivátor | 36 | 27.78% |
22. | Asz-phalt, a megbízható | 35 | 28.57% |
23. | Ősi rúna | 32 | 25,00% |
24. | Tharr követője | 31 | 38.71% |
25. | Termik epikolosszus | 29 | 37.93% |
26. | Az alvilág ura | 29 | 27.59% |
27. | Kragoru familiárisa | 28 | 50,00% |
28. | Ulkor jégisten | 28 | 28.57% |
29. | Egérút | 27 | 11.11% |
30. | Melák, az óriás | 25 | 28,00% |
Ez a táblázat egyelőre nekem annyit mond, hogy amíg a mezőt nem érezzük túl erősnek, addig a többihez sem kell hozzányúlni (különösen, mivel annak ellenére, hogy nagyon sokan játszanak vele, konzisztesen jó győzelmi arányt tud produkálni).
De természetesen ez változhat, a játékosok leleményesek.
Tihor Miklós