Kiberverek (Shadowrun)A következő oldalon olyan kibervereket (és a hozzájuk tartozó szabályokat) ismertetnék, amelyek eddig még sem az alapkönyvben, sem egyéb helyeken - tudomásom szerint - nem jelentek meg magyarul. Ezek a felszerelések már a 3. kiadás szabályaihoz vannak igazítva, de a 2. kiadást használók is gond nélkül beilleszthetik a játékba.
Az egyensúlynövelő feljavítja a belső fül természetes egyensúlyi mechanizmusát. Annyira hatékonyan működik, hogy az új felhasználóknak gyakran nagy nehézséget okoz még az is, hogy szándékosan a földre vetődjenek.
..: Szabályok :..
Ez az eszköz minden, az egyensúllyal kapcsolatos próba célszámát kettővel csökkenti (pl. mászás, egy keskeny pallón való átkelés, ugrás utáni földet érés stb.). Ezenkívül kettővel csökkenti az elesés elleni próbák célszámát is. A karakternek viszont Akaraterő(4) próbát kell dobnia, ha szándékosan a földre akar vetődni.
Kiberszemet a test szinte bármely részébe be lehet ültetni: a tenyérbe, a fej hátsó részébe, a homlokba stb. Ezek a szemek önállóan, vagy párban használhatók.
A különböző független kiberszemek vizuális jelei közvetlenül a látóidegekbe áramlanak. Az egymástól eltérő képek ezért könnyen összezavarhatják az agyat, és megtéveszthetik a felhasználót.
..: Szabályok :..
Ha a tulajdonos egyszerre több készlet (legyen az független vagy párban beültetett, természetes vagy kiberszem) szemet óhajt használni, akkor minden újabb után +1 célszám adódik a próbáihoz. A becsukott szemek természetesen nem számítanak.
Ha távolsági támadáshoz független kiberszemet akarunk használni, akkor a próbához +4 célszámmódosító adódik (az agy nehezen dolgozza fel a szokatlan úton beérkező információkat). A távolság helyes megbecsüléséhez dobott próba célszámához is +2 adódik.
..: Egyedüli kiberszemek :..
Bár a kiberszemeket rendszerint párban használják, van mód egyetlen szem beültetésére is. Az ilyen szem beültetésének költsége csak hatvan százaléka a normál árnak, 0,1 Esszenciaveszteséggel jár, és 0,25 Esszencia értékű egyéb kiegészítő beültetése további Esszenciavesztés nélkül megoldható. Azok a kiberszem kiegészítők, amelyek csak egy teljes szempárban képesek teljes hatékonysággal üzemelni (éjszakai látás, infralátás, világítórendszerek), egyetlen szemben kisebb teljesítményt nyújtanak. A pontos működést a játékmester határozza meg, de a hatékonyság ilyen esetekben nagyjából a fele a szokványos rendszerének. Ezeknek a felszereléseknek az ára és az Esszenciaköltsége egyedüli szembe ültetve huszonöt százalékkal csökken.
..: A szemek módosításának korlátai :..
A metahumánok szemüregének apró mérete nagyban korlátozza, milyen és mennyi kiegészítő ültethető egy szembe. A játékos karakterek nem mászkálhatnak lőfegyverekkel, lézerekkel, kamerákkal, és egyéb felszerelésekkel telezsúfolt kiberszemmel. Ezért a karaktarek maximum 1,2 Esszenciányi kiegészítőt ültethetnek kiberszemükbe, és ezekből is szemenként (szempáronként) csak egy lehet lézer, kamera, vagy bármilyen fegyverrendszer.
Ez a szembe épített GPS (Global Positioning System - Globális Helymeghatározó Rendszer) folyamatosan fogadja és összehasonlítja a szatelitekről érkező jeleket. És segítségükkel két méteres pontossággal meghatározza a használó pozícióját. Ezt a kibervert általában a tájolórendszerrel együtt alkalmazzák.
A tájolórendszer nem más, mint egy térképező kiberver, amely egy térképjeleket értelmező egységből, egy pozíciómeghatározó jeleket fogó készülékből, és egy képmegjelenítő szoftverből áll. A rendszer képes fogni a GPS egység adatait (belső kapcsolaton, adatjackken, vagy akár rádiójeleken keresztül), és ezekre támaszkodva kirajzolni egy három dimenziós képet. A létrehozott kép megjeleníthető a szembe ültetett képkijelzőn, vagy az adatjack kimenetén keresztül egy képernyőn. Az adatok tartalmazzák a használó pontos helyzetét, valamint relatív magasságát a tengerszinthez vagy a földhöz képest. A kijelzőbe több GPS és nyomkövető rendszer adatai is betáplálhatók. A különféle tájékozódási pontok közötti távolság is megjeleníthető a képen.
..: Szabályok :..
A beérkező információk és a térkép részletességétől függően a tájolórendszert használó karakter képes meghatározni pontos helyzetét, előre eltervezni egy útvonalat, könnyedén követni egy nyomkövetővel ellátott célpontot, megtalálni a legközelebbi kijáratot stb. (további lehetőségek a játékmester fantáziájára bízva).
A térképszoftverek mérete és ára változó, a teljességtől és részletességtől függően. Egy szokványos városi térkép ára mindössze 25 nuyen (ezen megtalálhatók a leggyakrabban használt autonavigációs útvonalak is), míg egyes városrészek részletesebb térképei (csatornahálózattal, a gáz- és elektromos rendszerek szerelőjárataival) akár 1000 nuyen felett is lehetnek. A céges létesítmények térképeinek virágzó feketepiaca van; a játékmester szabadon variálhatja ezek árát és utcai indexét.
A rendszer felhasználható térképkészítésre, feltéve, ha van hozzá kapcsolva valamiféle jelfeldolgozó (pl. GPS vagy ultrahangos leolvasó) és elegendő memória (feji vagy adatjacken keresztül elérhető).
A térérzékelő kiegészítő fejleszti a fül természetes készségét, amellyel képes meghatározni a beérkező hangok pontos irányát. Nagyon hasznos lehet, ha egy rejtőzködő ellenfelet kell megtalálni, és kimondottan előnyös olyan helyzetekben, ahol a visszhanghatás összezavarhatja a természetes hallást.
..: Szabályok :..
Ez a kiberfül kiegészítő kettővel csökkenti minden olyan próba célszámát, amelynél a karakter a mozgás hangjaira figyelve próbálja meghatározni célpontja pontos irányát. Ha a használó magas frekvenciás hallással is rendelkezik, a célszám még eggyel csökken.
Ha a használónak Tájolórendszere is van, amely a terület térképét is leképezi számára, a célszámmódosítók ötven százalékkal növekednek (tehát pl -2 helyett -3 lesz).
A beépített hangszűrő által keltett rezonancia eltorzítja a beszélő hangszínét és megváltoztatja hangmagasságát, ezzel felismerhetetlenné téve a használó kilétét. Az alacsony- és magasfrekvenciás torzítók lehetővé teszik a használó számára, hogy a legtöbb metahumán számára hallhatatlanul tudjon beszélni.
..: Szabályok :..
A kiegészítő nem alkalmas konkrét hangok leutánzására. A frekvenciatorzítók - alacsony- vagy magasfrekvenciás hallókiberverrel kiegészítve - hatékonyan alkalmazhatók néma kommunikáció folytatására. Az alacsony frekvencián (ultrahang) kommunikáló karakter nem képes túl gyors beszédre; egyetlen szó kimondása egy Egyszerű Tevékenységet vesz igénybe, egy teljes mondaté pedig egy Összetett Tevékenységet. Viszont az infrahang jóval messzebbre hallatszik, és a normál hangnál sokkal könnyebben hatol át az akadályokon.
A jelátalakító egy közvetlenül az agyhoz kapcsolt készülék, amely a hangtalan mentális impulzusokat szavakká alakítja (és vice versa). Az eszköz külső kivitelben is beszerezhető, ilyenkor általában egy adatjack és egy rádió közé kapcsolják.
..: Szabályok :..
Amikor a jelátalakítót egy adatjacken keresztül rádióhoz, telefonhoz, vagy egyéb kommunikációs eszközhöz kapcsolja, a használó képes hangos beszéd nélkül kommunikálni másokkal. Az eszköz használatára semmiféle hallható vagy látható jelből nem lehet következtetni. A kiberver képes a kimondott szavakat leírt szöveggé alakítani, és a retinakijelzőn, vagy egyéb kapcsolt eszközön megjeleníteni.
Ha két, jelátalakítóval felszerelt karakter adatjacken keresztül kapcsolódik egymáshoz, hatékony kommunikációt tudnak kialakítani mentális jeleik segítségével.
A tömörítő logikai áramköre a feji memóriához kapcsolódik. Fejlesztett adattömörítő algoritmusával megnöveli az adattároló kapacitást. Az eltárolt adatot összetömöríti, majd a mikor szükség van rá, automatikusan kicsomagolja.
..: Szabályok :..
Az adattömörítő szintenként húsz százalékkal csökkenti a feji memóriába letöltött adatok méretét. Tehát például egy 3. szintű tömörítő hatvan százalékkal csökkenti egy 100 Mp nagyságú adat méretét, azaz a file csak 40 Mp-nyi helyet foglal a memóriában. A használónak nem kötelező igénybe vennie a tömörítőt, dönthet úgy is, hogy bizonyos adatokat kicsomagolva tárol a memóriájában.
A feji memóriában tárolt adatok le- és feltöltése normális esetben egyetlen Egyszerű Tevékenységet igényel. A tömörített adatokhoz kissé hosszabb ideig tart hozzáférni, attól függően, milyen mértékben lettek összecsomagolva. Az 1. és 2. szinten tömörített adatok elérése még mindig csak egy Egyszerű Tevékenységet vesz igénybe, a 3. és 4. szintűeké viszont már egy Összetett Tevékenységet.
A tömörített adatokat mindenképpen ki kell csomagolni, hogy olvashatóak legyenek (ezt egy tömörítő segédprogrammal felszerelt dekás is el tudja végezni).
Ezt az adatjacket a bőr alá ültetik. A karakternek a használatkor egy mágneses indukciós átalakítót kell a jack kábelére helyeznie. Az átalakító az adatjack fölé irányítja a kábelt, és az információ a bőrön keresztül, optikai úton kerül átvitelre.
..: Szabályok :..
Az indukciós adatjack teljes mértékben úgy működik, mint a szokványos adatjackek. A vizuális szkennerek számára érzékelhetetlenek, fizikai vizsgálat esetén pedig Elrejthetőségük 10-es. A kiberver-érzékelők célszámához is +1 adódik, ha ilyen berendezéssel próbálják megtalálni az adatjacket.
Ez az SPU (Subprocessor unit) továbbfejleszti a használó matematikai képességeit, mivel a megfelelő idegpályák stimulálásával felgyorsítja számolási folyamatok elvégzését. Az SPU emellett stopperként, ébresztőként, és különlegesen pontos óraként is funkcionál.
..: Szabályok :..
A matematikai SPU szintjének kétszeresét adja bármilyen, matematikával kapcsolatos próbához. Az SPU ezen kívül a szintjével megegyező számú kockát ad a dekások Dekás Tartalékához.
Az automata fecskendő egy gyógyszerrel vagy egyéb vegyszerrel töltött eszköz. Széles körben alkalmazzák, például cukorbetegeknél, akiknek rendszeres inzulinadagra van szükségük, vagy pszichiátriai kezelteknél a depresszió elkerülése érdekében. A börtönök, kormányzatok és cégek is alkalmaznak ilyen beültetéseket, hogy biztosítsák alárendeltjeik hűségét vagy könnyebben az irányításuk alatt tarthassák őket.
Az automata fecskendő szinte bármilyen ismert drogot vagy vegyszert képes a használó véráramába juttatni. Minden ilyen eszköz egyetlen adagnyi szert tartalmaz, de a fejlettebb variációk már akár öt dózis tárolására is képesek.
A fecskendőnek két fajtája van: egyszer használatos, illetve újra felhasználható. Az újra felhasználható egységek rendelkeznek egy kivezető nyílással is, amelyen keresztül újra fel lehet őket tölteni. Ez a nyílás rendszerint a bőr alatt, könnyen hozzáférhető helyen található. Az ilyen modellek folyamatos adagolásra is beállíthatók.
Az egyszer használatos fecskendőket rendszerint olyan helyre ültetik be, ahol vizuális érzékelőkkel képtelenség észrevenni őket, és amint a nevük is mutatja, csupán egyetlen használatra alkalmasak. Általában akkor alkalmazzák (természetesen halálos méreggel töltve), ha engedelmességre akarnak kényszeríteni egy ellenkező pácienst.
..: Szabályok :..
Az automata fecskendők igen egyszerű beültetések; a bennük tárolt anyagok hatása viszont széles skálán mozoghat.
A fecskendőt mindig működésbe hozza valami, melynek hatására a véráramba üríti tartalmát. Ez lehet egy beépített óra vagy időzítő; egy kapcsolt rádiótól érkező jel; adatjack vagy egyéb hasonló forrás; egy speciális vegyi anyag jelenléte a véráramban stb. Ezt a kiváltó eszközt a fecskendő beültetésekor kell kiválasztani.
A módosítás során a kéz csontjainak nagy részét úgynevezett emlékező műanyagra cserélik, amely folyamatos nyomás hatására eldeformálódik, majd rövid idő múlva újra visszanyeri eredeti alakját. Így a karakter számára lehetővé válik, hogy kiszabaduljon a bilincsekből, vagy egyéb mozgáskorlátozó eszközökből.
..: Szabályok :..
A rugalmas kezekkel rendelkező karakter -2 célszámmódosítót kap minden szabaduláshoz kapcsolódó próbájához, továbbá minden olyan próbához, amelynél a kéz deformálására van szükség. A rugalmas kezek nem kompatibilis a csonterősítéssel, funkciójuk pedig ki-be kapcsolható.
Az OXSYS kiberkopoltyú mesterséges ozmózis útján vizet szív be, és oxigént bocsát ki magából, így a használó képes a víz alatt is lélegezni. A karbon-dioxid és a kilélegzett gázok ugyanezen folyamat megfordításával kerülnek vissza a vízbe. A külső tartályokkal ellentétben az oxigén közvetlenül a véráramban oldódik fel, így elkerülhetővé válik az "oxigénmérgezés" veszélye.
A kopoltyút a nyak két oldalára, közvetlenül a pajzsmirigy mellé ültetik be. A légcsőbe ugyanakkor egy zárószelepet is behelyeznek, hogy a kopoltyú használat közben megakadályozzák a tüdő önkéntelen működését. Ezen kívül a szívbe is kerül egy bypass, hogy a tüdő felé áramló vért a kopoltyúhoz irányítsa.
..: Szabályok :..
A kibertüdőt használó búvárokat nem fenyegeti az oxigénmérgezés veszélye; azonban a nitrogén narkózistól és az erekben maradt nitrogén hatására fellépő dekompressziós betegségtől továbbra sem véd.
Gyakran előfordul, hogy a kibertüdőt használó búvárok belső légtartályt is magukba ültetnek, és a benne tárolt tiszta héliummal tisztítják meg szervezetüket a nitrogéntől.
A kibertüdő segítségével a használó gyakorlatilag korlátlan ideig maradhat víz alatt, bár a rendszer körülbelül ezer órai használat után cserére szorul (ez nagyban függ a merülések mélységétől, a tüdő kapacitásától, és a mélyben végzett cselekvésektől is). A szűrők cseréje bonyolultabb műtétet igényel, és körülbelül 1500 nuyenbe kerül.
A beépített biomonitorok figyelik a használó életjeleit, beleértve a szívverést, vérnyomást, légzésszámot, testhőmérsékletet, vércukorszintet, véralkohol szintet, a vértestek számát stb. A készülék által összegyűjtött információk megjeleníthetők a hozzákapcsolt berendezéseken, mint például egy adatkijelzőn, vagy adatjacken keresztül kapcsolt orvosi műszereken, de az adatok leggyakrabban egy szintén beültetett diagnosztikai processzorhoz kerülnek.
A diagnosztikai processzor nem más, mint egy fejlett számítógép, amely a biomonitorok információit felhasználva diagnosztizálja az esetleges rendellenességeket és orvosi problémákat. Működése hasonlít a külső orvosi csomagokban található számítógépéhez, képes arra, hogy különféle kezelési tanácsokkal, gyógyszerajánlatokkal és gyógymódokkal lássa el a használót. A prognózisok, figyelmeztetések, és orvosi tanácsok rendszerint egy bőr alatti, kapcsolt monitoron jelennek meg, de egyéb, külső kapcsolt berendezéseken is megjeleníthetők. A processzor általában úgy van beprogramozva, hogy bizonyos veszélyhelyzetekben riassza a használót (mérgezés, alacsony vércukorszint, megnövekedett pulzusszám, nitrogén narkózis stb.); a karakter egyéb feltételeket is beállíthat magának, például a DocWagon riasztását (kapcsolt telefon vagy adóvevő esetén), ha életveszélyes állapotba kerül.
A bőr alatti kijelzőegységet az alkarba (általában a balba) ültetik. A rajta megjelenő szöveg olyan színnel jelenik meg, amely könnyedén olvasható a bőrön keresztül is. A szintén bőr alatti gombok segítségével a használó tovább tudja görgetni a szöveget, másik ablakot jeleníthet meg, információt kérhet stb. Ha a használó egészsége veszélyben forog, a képernyőn figyelmeztető jelzés villan fel (a funkció természetesen kikapcsolható).
Az orvosi segítségnyújtó csapatokat kiképzik arra, hogy a helyszínre érkezés után rögtön megvizsgálják, van-e a páciensnek biomonitora.
..: Szabályok :..
A rendszer három komponensét egyetlen egységként, vagy akár külön-külön is be lehet ültetni.
Biomonitor: A mellkasban található, figyeli a szervezet működését, és továbbküldi az összegyűjtött információkat.
Diagnosztikai processzor: Akár egy elsősegélynyújtó készülék, a berendezés Biotech próba segítségével azonosítja a fenyegetést, és meghatározza a szükséges tennivalókat. Be lehet programozni, hogy vészjeleket adjon a kijelzőn, de akár bőr alatti fecskendőhöz, kommunikációs berendezésekhez, vagy beépített légtartályhoz is hozzá lehet kapcsolni.
Bőr alatti kijelző: Amikor inaktív, a berendezés Elrejthetősége 10-es.
Az ultrahangos érzékelő rendszerek három fő komponensből állnak: egy adóegységből, egy jelfogóból, és egy processzorból. Az egyik szembe ültetett adóegység folyamatosan ultrahangos impulzusokat bocsát ki magából, egyik oldalról a másikra pásztázva a karakter előtti területet. A másik szembe helyezett jelfogó (a megfelelő szögben beállítva) felfogja a visszaverődő impulzusokat, és elektronikus jelekké alakítja őket, melyeket azután a processzor felé továbbít. A processzor (szintén a szemben található) a jelekből leképzi a terület topografikus térképét, a visszhangok alapján meghatározza a mélységeket, formákat és felszíni egyenetlenségeket.
Használatkor az ultrahangos kép felülbírálja a karakter normális látását (hasonlóan, mint ahogy a hőlátás is semlegesíti a normál látást). Az alakok és körvonalak kijelzésre kerülnek, így a használó képes olyan objektumok felismerésére is, amelyeket másfajta látással képtelen lenne észlelni.
..: Szabályok :..
Az ultrahangos látás felezi a láthatósági módosítókat (felfelé kerekítve). Ha magas frekvenciás hallással együtt ültetik be, akkor az ultrahangos látórendszer ára és Esszenciaköltsége húsz százalékkal kisebb.
Mivel a rendszer hangok alapján építi fel a terep térképét, és utána alakítja azokat látható jelekké, a látásra ható indirekt illúzió varázslatok nem befolyásolhatják a helyes működést. Tehát például egy láthatatlanság varázslat által rejtett karakter továbbra is látható marad az ultrahangos látással rendelkező használó előtt, érzékelhető lesz a körvonala és testfelületének egyenetlenségei. De mivel ez nem számít közvetlen érzékelésnek, varázslatokkal továbbra sem lehet megcélozni. Ezen kívül a csak ultrahangos látással érzékelhető karakter elleni akciók mindegyikéhez +4 célszámmódosító adódik.
A hangokat manipuláló indirekt illúzió varázslatok viszont már hatnak az ultrahangos látásra. A csend varázslat hasonló módon hat rá, mint a láthatatlanság a normál látásra. A csend által takart karakterekről nem lehet ultrahangos képet megjeleníteni, egyszerűen meg sem jelennek a látórendszer által vetített térképen.
Az ultrahangos látásra a fehérzaj is hatással van. Ilyenkor az ultrahangos látást igénylő bármilyen akcióhoz a fehérzajgenerátor szintjével megegyező nagyságú célszám adódik.
A kibernetikus ultrahangos látásra a mana alapú indirekt illúzió varázslatok sem hatástalanok (a fizikai varázslatok mellett), mert a használó Esszenciával fizetett a kiberver beültetéséért.
| Esszencia | Ár | Elérhetőség | Utcai Index |
Egyensúlynövelő | 0,4 | 14,000 nuyen | 8/2 hét | 2 |
Független kiberszemek | - | - | - | - |
Pár | 0,5 | 15,000 nuyen | 6/72 óra | 2 |
Egyedüli | 0,3 | 10,000 nuyen | 6/72 óra | 2 |
Belső GPS | 0,1 | 2,000 nuyen | 5/6 nap | 1,5 |
Tájolórendszer | 0,25 | 15,000 nuyen | 5/6 nap | 1,5 |
Térérzékelő | 0,2 | 1,200 nuyen | 4/48 óra | 2 |
Beépített hangszűrő | 0,1 | 4,000 x szint nuyen | 6/48 óra | 1 |
Magas frekvenciás torzító | - | 8,000 nuyen | 6/48 óra | 1,25 |
Alacsony frekvenciás torzító | - | 8,000 nuyen | 6/48 óra | 1,25 |
Jelátalakító | 0,1 | 2,000 nuyen | 4/1 hét | 1,5 |
Külső Jelátalakító | - | 1,000 nuyen | 3/72 óra | 1 |
Adattömörítő | - | - | - | - |
1. szint | 0,1 | 9,500 nuyen | 6/60 óra | 1 |
2. szint | 0,15 | 19,000 nuyen | 6/60 óra | 1 |
3. szint | 0,2 | 28,000 nuyen | 6/60 óra | 1 |
4. szint | 0,25 | 38,000 nuyen | 6/60 óra | 1 |
Indukciós adatjack | 0,3 | 3,000 nuyen | 5/4 nap | 2 |
Átalakító | - | 100 nuyen | 4/48 óra | 1,5 |
Matematikai SPU | - | - | - | - |
1. szint | 0,1 | 2,000 nuyen | 6/60 óra | 1 |
2. szint | 0,15 | 5,000 nuyen | 6/60 óra | 1 |
3. szint | 0,2 | 11,000 nuyen | 6/60 óra | 1 |
Automata fecskendő | - | - | - | - |
Újra felhasználható | 0,1 | 1,000 nuyen + tartalom | 4/72 óra | 1,5 |
Egyszer használatos | 0,05 | 1,500 nuyen + tartalom | 4/72 óra | 1,5 |
Extra kapacitás | - | + 500/dózis | 4/72 óra | 1,5 |
Rugalmas kezek | 0,4 | 8,000 nuyen | 6/72 óra | 2 |
OXSYS kopoltyú | 0,75 | 12,500 nuyen | 5/72 óra | 1,75 |
Biomonitor rendszer | 0,3 | 5,000 nuyen | 6/72 óra | 2 |
Diagnosztikai processzor | 0,2 | 2,500 nuyen | 6/72 óra | 2 |
Bőr alatti kijelző | 0,1 | 500 nuyen | 4/48 óra | 1 |
Ultrahangos látás | 0,5 | 10,000 nuyen | 6/48 óra | 2 |
| Értékeld az írást! | | | (A szavazáshoz be kell jelentkezned!) (átlag: 14 szavazat alapján 6.9) | | | | |
Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Opcionális szabályok a tűzerőhöz (Shadowrun). Létrehozás: 2004. február 4. 10:05:18 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:09 | Nyomtatási forma |
|